Receptet

Smörgåstårtan, nu har jag tagit mig samman och diktat ner ett fin recept på en smörgåstårta utan bröd! Undrar ni nu.. varför vill man äta den utan bröd?

-Jo men tro mig man vill faktiskt det, det är mycket godare och nyttigare...där kom ordet NYTTIGT, vem vill inte äta nyttigt? ALLA VILL!! halleluja för nyttigheten ;) roligt ord det där nyttigt, vad är nyttigt egentligen..en fråga vi får gå djupar in på senare.

Hur som helst, här nere kan ni följa er till en färdig smörgåstårta som nu mer heter omelettårta!

 

Ingredienser:

13 ägg (du läste rätt, muchos huevos sí)

Majonnäs

Creme fraich

Lite smör

Lax

Räkor

Tomat

Gurka

Salladsblad

Persilja

Dill

Rom

Kryddor

 

Ta fram en shysst stekpanna, bra botten är att rekommendera, för vi vill inte ha en trasig tårta. Börja med att hårdkoka 5 ägg. Blanda ihop röror som du vill ha mellan omeletterna, alltså 3 st olika röror.

 

 

Exempel på röror:

Röra 1: Mosa ihop 3 kokta ägg, några matskedar majonnäs samt en matsked smör. Låt den stå i kylen tills den stelnar lite (ca 9 minuter)

 

Röra 2: Grovhacka ca 3-4 dl räkor och några rökta laxskivor. Blanda ihop med ca 1-2 dl créme fraiche (the fat one) och en klick majonnäs, riv i lite limeskal, salt, peppar, dill, persilja, koriander, chili, finns en hel sjö av kryddor, ta vad som känns rätt. Låt röran stå i kylen ett tag så den sätter dig (exakt 8 minuter)


Röra 3: Behöver nödvändigt vis inte vara en röra, släng på lite grovhackad lax, rom och kanske avokado, eller vad som känns gött och passande.

 

Omelett:
Omeletten representerar brödet i denna smörgåstårta. Vi vill ha 4 omeletter, så ta 2 ägg vispa lite lätt, och stek den på lagom värme på båda sidorna, inte för hårt så den bubblar upp och går sönder. När du gjort 4 st låter du dom kallna, helst i kylen.

 


Omelett

Byggnationen:

Börja med att lägga en omelett i botten, smeta på röra nr 1 därefter en till omelett sedan röra nr 2, sen en till omelett och på med röra nr 3. Lägg på sista omeletten och smeta in hela tårtan med en blandning av créme fraiche och majonnäs ca 1 dl sammanlagt. Nu är det bara gå lös med dekorationen, gurkskivor på sidorna och salladsblad på toppen, lax och räkor, ägg, rom, tomat, paprika, avokado, allt vad som ser och smakar gott. Inget kan bli fel, kör på!

 

Jag har egentligen ingen aning om det olika måtten och hur länge det tar, jag sitter mest här och gissar, MEN jag tror ungefär att de stämmer..är ingen riktig bagare med bagarhatt, jag är mer en sån som gillar att freestyla och då blir det lite fel det här med mått och tid förstår ni :)

 

 


Men blev den inte fin så säg?! JO JAG TACKAR

Det är inte svårt att göra denna skapelse, med lite fantasi så fixar sig det mesta! Kör hårt, använd EKOLOGISKA grejer, smaken bli så mycket godare!
Lycka till // Emilia :)


Kommentarer
Big M

Äntligen! Ser smarrigt ut. Blir kvällens övning :-)

2011-11-04 @ 11:51:52
Anna

Men mums. Hojta till nästa gång du gör den, jag kan ha vägarna förbi ;)

2011-11-07 @ 09:21:44


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Femi Pleasure Sweden

En blogg om surf, snowboard, skejt, kläder, kärlek, träning och livet. Av tjejer till tjejer.

RSS 2.0